02:16

Escape Room na lekcji języka niemieckiego

Kiedy po raz pierwszy odwiedziłam Escape Room, byłam zachwycona! Czułam się znowu jak dziecko :) Pomyślałam wtedy, że świetnie by było zorganizować coś takiego na lekcji języka niemieckiego. Oczywiście po przyjściu do domu przeszukałam cały Internet, w nadziei, że ktoś na świecie też już wpadł na taki pomysł. Pinterest pękał w szwach w inspiracje na lekcje po angielsku. W języku niemieckim nie znalazłam nic :( (przynajmniej nic bezpłatnego i na poziomie naszych uczniów). 

We wrześniu postawiłam sobie cel! Zrobię gotową lekcje języka niemieckiego opartą na zasadach Escape Room, gdzie nawet osoby rozpoczynające naukę, będą w stanie się z niego wydostać! Premiera miała miejsce podczas Nocy Naukowców, która co roku organizowana jest w mojej szkole. 




Początek

Po wejściu do klasy, uczniowie otrzymują list z instrukcją. Ich zadaniem jest znalezienie 6 kopert, w których ukryto 6 zadań. Odpowiedzią każdego zadania jest jakaś liczba. W pomieszczeniu znajduję się również skrzynka (karton) ,w której ukryty jest klucz do drzwi (użyłam zapasowego klucza do sali).
  Koperty w sali ukrywamy w różnych miejscach.

Każda koperta na odwrocie na emotikonę, która odpowiada cyfrze. By otworzyć skrzynie, trzeba podstawić liczby pod emotikony.

Koperta 1

W klasie, w różnych miejscach leżą przybory szkolne:
1. Ołówek
2. Zeszyt
3. Książka
4. Długopis
5. Linijka
6. Temperówka
7. Gumka do zmazywania


Każdy z przedmiotów na naklejony numer (lub jest w inny sposób ponumerowany np. markerem). Uczniowie muszą wpisać niemiecką nazwę przedmiotu  do krzyżówki. Uzyskane hasło będzie pierwszą cyfrą kodu, którego potrzebują by otworzyć kłódkę.          
Jeśli uczniowie będą mieli problem ze znajomością słówek, możemy im dać wskazówkę!

TIPP: Das Wörterbuch ist in der Schreibtischschublade!
(W biurku nauczyciela ukrywamy słownik polsko- niemiecki)

Koperta 2



Na biurku nauczyciela kładziemy zdjęcie z kotami. Na pulpicie ustawiamy tapetę z podpowiedzią "In der Nacht sehen wir alles besser", co ma wskazywać na użycie latarki.  W kopercie znajduje się tam również wypracowanie jednego z uczniów. W tekście zaznaczamy litery (długopisem UV) tak aby powstało pytanie: 


Wie viele Katzen hat der Lehrer?

 

Najlepiej gdy odręcznie napiszemy wypracowanie i specjalnie zrobimy parę błędów by potem poprawić je czerwonym długopisem. Można też wydrukować tekst i poprawić go długopisem,  jak ja :)


Przykładowy tekst wypracowania:

Meine Familie

Mein Name ist Konrad und ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Berlin. Wir wohnen in einem Haus. Meine Familie ist groß. Ich habe einen Bruder und zwei Schwestern. Wir haben einen Hund. Er heiβt Veli.  Mein Bruder ist 16 Jahre alt. Meine Schwestern sind 20 und 22 Jahre alt. Mein Bruder trainiert Fußball. Er hilft mir oft beim Lernen. Meine Eltern heißen Tomek und Kasia . Meine Mutter ist Lehrerin. Sie unterrichtet Geschichte in der Schule. Mein Vater ist Mechaniker. Er arbeitet in einer Autowerkstatt. Am Abend essen wir zusammen das Abendessen. Am Wochenende besuchen wir unsere Großeltern. Sie wohnen in einem Dorf. Meine Oma heißt Zosia und Opa heißt Franek. Sie sind sehr lieb. Sie haben auch einen Hund. Ich besuche sie immer gerne.

Rozwiązanie: Nauczyciel na 3 koty (tak wskazuje zdjęcie). To kolejna cyfra do kodu. 

Pobierz wypracowanie


Koperta 3



Znajdują się w niej gumisie HARIBO, kartka z podpowiedzią (przyklejoną na obudowę telefonu lub tableta )  oraz wyłączony telefon komórkowy lub tablet/ komputer.  


                           -                -              

Należy policzyć gumisie: 6 czerwonych, 2 żółte, 4 zielone oraz 3 pomarańczowe. Dzięki temu uczniowie uzyskają kod 6243, który jednocześnie jest PIN-em do telefonu. W telefonie na ekranie głównym wyświetla się zdjęcie:


  Pobierz obraz 
Rozwiązanie6
W imieniu Albert Einstein są 3 litery E. Plus na języku wskazuje na dodawanie. 2+2+2=6.

Koperta 4

W czwartej kopercie znajduje się tabela z rodzajnikami , kod QR oraz porozcinane karteczki. Uczniowie muszą przyporządkować słowa do odpowiedniego rodzajnika. Na każdej karteczce znajduje się jakaś cyfra. Gdy dodadzą kolejno cyfry otrzymają w tabelce  „der” liczbę 9, w tabelce „die” liczbę 8 i w tabelce „das” liczbę 4. Kod to 984. Po zeskanowaniu kodu (wcześniej wgrywany aplikacje QR-Kode Scanner na tablet/ telefon) , wyświetli im się formularz w Google Forms, gdzie muszę wpisać uzyskany kod. Następnie pojawia się pytanie:

Wie viele Tage hat die Woche? 

Rozwiązanie : 7
Uczniowie uzyskują kolejną liczbę do kłódki.








Koperta 5

 

W piątej kopercie uczniowie znajdują puzzle oraz Decoder. Na kartce mają zakodowane pytanie.
Wie viele Bundesländer hat Deutschland?


 Według wskazówki, należy ustawić Dekoder tak by K= W. Następnie kolejno rozkodowują litery (już nie kręcąc kółkiem)



Rozwiązanie: 16



Jeśli uczniowie sami nie znają odpowiedzi na to pytanie, to z pomocą przychodzą im puzzle z mapą Niemiec. 




Koperta 6

Uczniowie muszą rozwiązać test wyboru richtig/ falsch. Każda poprawna odwiedź daje nam jakąś liczbę. Gdy wszystkie dodamy, wyjdzie nam wynik. To rozwiązanie tego zadania.
Dla podpowiedzi, możemy umieścić w klasie mapę Niemiec i listę Państw Członkowskich UE.



OTWARCIE SKRZYNI

Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie muszą wpisać poprawnie kod. Na każdej kopercie z zadaniem widnieje emotikona.  Uczniowie muszą wpisać:
9 3 6 7 (16-8)

Kod otwarcia to: 93678

Na koniec możemy zrobić zdjęcie grupowe z karteczkami :) 
 

  





Ile to kosztuje?


Mój Escape Room jest jak najbardziej budżetowy. Nie inwestowałam w kilka kłódek, tylko jedną, prawdziwą kłódkę z 5 cyfrowym kodem. Dokupiłam również latarkę na promienie UV (do paznokci J ) oraz długopis piszący „magicznym tuszem”. Skrzynkę zrobiłam z kartonowego pudełka. 


Linki do Allegro:

Kłódka (16, 90 zł )



Magiczny długopis ( 6,99 zł)

Czy stworzenie Escape Room zajmuje wiele czasu?


Nie będę kłamać. Stworzenie Pokoju Zagadek zajmuje bardzo dużo czasu. Wymyślenie i połączenie wszystkiego w całość to godziny pracy (jeśli nie dni i tygodnie, a może nawet miesiące). Potem trzeba jeszcze to wszystko wydrukować, zalaminować, skompletować gadżety, przetestować czy wszystko działa. Pracy jest dużo! Pomimo, że mój pokój nie jest jakoś bardzo zaawansowany logistycznie, spędziłam nad nim bardzo dużo czasu. Jednak gdy raz już zrobimy taki Escape Room, mamy coś co zaangażuje naszych uczniów i osiągniemy upragniony efekt WOW! Będziemy mogli go wykorzystywać przez lata naszej pracy, a uczniowie z pewnością będą pamiętali taką niezwykłą lekcje. 


Ile osób może uczestniczyć z zabawie?


Prawdziwe Pokoje Zagadek wpuszczają maksymalnie 5 osób. Ale szkoła to nie bajka i klas 5 osobowych nie ma :)  Co w takim razie mamy zrobić, gdy klasa liczy 15 lub więcej osób? 

Gdy pierwszy raz wpuściłam grupę do pokoju (12 osób), rozeszli się oni po całej klasie, każdy znajdował jakieś koperty i inne elementy zagadek, nie komunikując się z pozostałymi. W efekcie chaos był tak duży, że jedna osoba trzymała sobie latarkę z promieniami UV, która jest potrzebna do zadania, a druga kopertę z zadaniem 2 i nie mieli bladego pojęcia co kto ma. Jeśli przy jednym zadaniu stanęło siedem osób, to pozostała piątka nie widziała już nic, więc w efekcie snuła się po klasie i nudziła.  


Mój pomysł na lepszą organizację tego zadania to podział na grupy. Każda z nich, otrzymuje numer zadania, które ma wykonać. Jeśli oczywiście sobie nie poradzi, może prosić o pomoc inne grupy. 


VIEL SPAß! 


Wskazówki:
1. Do skrzyni można włożyć jakieś cukierki lub inne nagrody
2. Należy podkreślić, że zadania uczniowie powinni wykonywać w ustalonej kolejności!
3. Warto wspomnieć, że misie Haribo z zadania nr 3 nie są do jedzenia :D (niestety jedna grupa mi zjadła ! )




9 komentarzy:

  1. Świetny pomysł!
    Gratuluję kreatywności i wytrwałości.
    :) Chętnie wykorzystam pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bajka!!! Jestem pod wrażeniem!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne. Wypróbuję na powtórzeniu wiadomości. Dziękuję 🤗

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestes nieziemsko kreatywna! Od dzisiaj moja idolka ☺️

    OdpowiedzUsuń
  5. Miód na me serce! Dzìęki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysł! Chętnie skorzystam. Od dawna chciałam zrobić Pokój Zagadek z moimi uczniami. Dzięki Tobie to się uda!

    OdpowiedzUsuń
  7. Rewelacja :-)!! gratuluję

    OdpowiedzUsuń
  8. Brawo!! Nareszcie coś innego. Lubię tak. Męczy mnie rutyna, wykorzystam na pewno::))
    Metresa

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Herlig Willkommen , Blogger