We wrześniu postawiłam sobie cel! Zrobię gotową lekcje języka niemieckiego opartą na zasadach Escape Room, gdzie nawet osoby rozpoczynające naukę, będą w stanie się z niego wydostać! Premiera miała miejsce podczas Nocy Naukowców, która co roku organizowana jest w mojej szkole.
Początek
Po wejściu do klasy, uczniowie
otrzymują list z instrukcją. Ich zadaniem jest znalezienie 6 kopert, w których
ukryto 6 zadań. Odpowiedzią każdego zadania jest jakaś liczba. W pomieszczeniu
znajduję się również skrzynka (karton) ,w której ukryty jest klucz do drzwi (użyłam zapasowego klucza do sali).
Koperty w sali ukrywamy w różnych miejscach.Każda koperta na odwrocie na emotikonę, która odpowiada cyfrze. By otworzyć skrzynie, trzeba podstawić liczby pod emotikony.
W klasie, w różnych miejscach leżą przybory szkolne:
1. Ołówek
2. Zeszyt
3. Książka
4. Długopis
5. Linijka
6. Temperówka
7.
Gumka do zmazywania
Każdy z przedmiotów na naklejony numer (lub jest w inny sposób ponumerowany np. markerem). Uczniowie muszą wpisać niemiecką nazwę przedmiotu do krzyżówki. Uzyskane hasło będzie pierwszą cyfrą kodu, którego potrzebują by otworzyć kłódkę.
Jeśli uczniowie będą mieli problem ze znajomością słówek, możemy im dać wskazówkę!
TIPP: Das Wörterbuch ist in der Schreibtischschublade!
(W biurku nauczyciela ukrywamy słownik polsko- niemiecki)
Koperta 2
Na biurku nauczyciela
kładziemy zdjęcie z kotami. Na pulpicie ustawiamy tapetę z podpowiedzią "In der Nacht sehen wir alles besser", co ma wskazywać na użycie latarki. W kopercie znajduje się
tam również wypracowanie jednego z uczniów. W tekście zaznaczamy litery (długopisem UV) tak aby powstało pytanie:
Wie viele Katzen hat der
Lehrer?
Przykładowy
tekst wypracowania:
Meine Familie
Mein Name ist Konrad und ich bin 14 Jahre alt. Ich wohne in Berlin. Wir wohnen in einem Haus. Meine Familie ist groß. Ich habe einen Bruder und zwei Schwestern. Wir haben einen Hund. Er heiβt Veli. Mein Bruder ist 16 Jahre alt. Meine Schwestern sind 20 und 22 Jahre alt. Mein Bruder trainiert Fußball. Er hilft mir oft beim Lernen. Meine Eltern heißen Tomek und Kasia . Meine Mutter ist Lehrerin. Sie unterrichtet Geschichte in der Schule. Mein Vater ist Mechaniker. Er arbeitet in einer Autowerkstatt. Am Abend essen wir zusammen das Abendessen. Am Wochenende besuchen wir unsere Großeltern. Sie wohnen in einem Dorf. Meine Oma heißt Zosia und Opa heißt Franek. Sie sind sehr lieb. Sie haben auch einen Hund. Ich besuche sie immer gerne.
Rozwiązanie: Nauczyciel na 3 koty (tak wskazuje zdjęcie). To kolejna cyfra do kodu.
Pobierz wypracowanie
Koperta 3
Znajdują się w niej gumisie HARIBO, kartka z
podpowiedzią (przyklejoną na obudowę telefonu lub tableta ) oraz wyłączony telefon komórkowy lub tablet/ komputer.
- -
Należy policzyć gumisie: 6 czerwonych, 2 żółte, 4 zielone
oraz 3 pomarańczowe. Dzięki temu uczniowie uzyskają kod 6243, który
jednocześnie jest PIN-em do telefonu. W telefonie na ekranie głównym wyświetla
się zdjęcie:
Pobierz obraz
Rozwiązanie: 6
W imieniu Albert Einstein są 3 litery E. Plus na języku wskazuje na dodawanie. 2+2+2=6.
W imieniu Albert Einstein są 3 litery E. Plus na języku wskazuje na dodawanie. 2+2+2=6.
Koperta 4
W czwartej kopercie znajduje się tabela z rodzajnikami , kod
QR oraz porozcinane karteczki. Uczniowie muszą przyporządkować słowa do odpowiedniego
rodzajnika. Na każdej karteczce znajduje się jakaś cyfra. Gdy dodadzą kolejno
cyfry otrzymają w tabelce „der” liczbę
9, w tabelce „die” liczbę 8 i w tabelce „das” liczbę 4. Kod to 984. Po
zeskanowaniu kodu (wcześniej wgrywany aplikacje QR-Kode Scanner na tablet/
telefon) , wyświetli im się formularz w Google Forms, gdzie muszę wpisać
uzyskany kod. Następnie pojawia się pytanie:
Wie viele Tage hat die
Woche?
Rozwiązanie : 7
Uczniowie uzyskują kolejną liczbę do kłódki.
Koperta 5
Wie viele Bundesländer hat Deutschland?
Według wskazówki, należy ustawić Dekoder tak by K= W. Następnie kolejno rozkodowują litery (już nie kręcąc kółkiem)
Rozwiązanie: 16
Jeśli uczniowie sami nie znają odpowiedzi na to pytanie, to z pomocą przychodzą im puzzle z mapą Niemiec.
Koperta 6
Uczniowie muszą rozwiązać test wyboru richtig/ falsch. Każda
poprawna odwiedź daje nam jakąś liczbę. Gdy wszystkie dodamy, wyjdzie nam
wynik. To rozwiązanie tego zadania.
Dla podpowiedzi, możemy umieścić w klasie mapę Niemiec i listę Państw Członkowskich UE.
OTWARCIE
SKRZYNI
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie muszą wpisać
poprawnie kod. Na każdej kopercie z zadaniem widnieje emotikona. Uczniowie muszą wpisać:
9 3 6 7 (16-8)
Kod otwarcia to: 93678
Na koniec możemy zrobić zdjęcie grupowe z karteczkami :)
Ile to
kosztuje?
Mój Escape Room jest jak najbardziej budżetowy. Nie
inwestowałam w kilka kłódek, tylko jedną, prawdziwą kłódkę z 5 cyfrowym kodem.
Dokupiłam również latarkę na promienie UV (do paznokci J ) oraz długopis piszący „magicznym
tuszem”. Skrzynkę zrobiłam z kartonowego pudełka.
Linki do Allegro:
Czy
stworzenie Escape Room zajmuje wiele czasu?
Nie będę kłamać. Stworzenie Pokoju Zagadek zajmuje bardzo
dużo czasu. Wymyślenie i połączenie wszystkiego w całość to godziny pracy
(jeśli nie dni i tygodnie, a może nawet miesiące). Potem trzeba jeszcze to
wszystko wydrukować, zalaminować, skompletować gadżety, przetestować czy
wszystko działa. Pracy jest dużo! Pomimo, że mój pokój nie jest jakoś bardzo
zaawansowany logistycznie, spędziłam nad nim bardzo dużo czasu. Jednak gdy raz
już zrobimy taki Escape Room, mamy coś co zaangażuje naszych uczniów i osiągniemy
upragniony efekt WOW! Będziemy mogli go wykorzystywać przez lata naszej pracy,
a uczniowie z pewnością będą pamiętali taką niezwykłą lekcje.
Ile
osób może uczestniczyć z zabawie?
Prawdziwe Pokoje Zagadek wpuszczają maksymalnie 5 osób. Ale
szkoła to nie bajka i klas 5 osobowych nie ma :) Co w takim razie mamy zrobić, gdy klasa liczy
15 lub więcej osób?
Gdy pierwszy raz wpuściłam grupę do pokoju (12 osób), rozeszli się oni po całej klasie, każdy znajdował jakieś koperty i inne elementy zagadek, nie komunikując się z pozostałymi. W efekcie chaos był tak duży, że jedna osoba trzymała sobie latarkę z promieniami UV, która jest potrzebna do zadania, a druga kopertę z zadaniem 2 i nie mieli bladego pojęcia co kto ma. Jeśli przy jednym zadaniu stanęło siedem osób, to pozostała piątka nie widziała już nic, więc w efekcie snuła się po klasie i nudziła.
Gdy pierwszy raz wpuściłam grupę do pokoju (12 osób), rozeszli się oni po całej klasie, każdy znajdował jakieś koperty i inne elementy zagadek, nie komunikując się z pozostałymi. W efekcie chaos był tak duży, że jedna osoba trzymała sobie latarkę z promieniami UV, która jest potrzebna do zadania, a druga kopertę z zadaniem 2 i nie mieli bladego pojęcia co kto ma. Jeśli przy jednym zadaniu stanęło siedem osób, to pozostała piątka nie widziała już nic, więc w efekcie snuła się po klasie i nudziła.
Mój pomysł na lepszą organizację tego zadania to podział na
grupy. Każda z nich, otrzymuje numer zadania, które ma wykonać. Jeśli
oczywiście sobie nie poradzi, może prosić o pomoc inne grupy.
VIEL SPAß!
Wskazówki:
1. Do skrzyni można włożyć jakieś cukierki lub inne nagrody
2. Należy podkreślić, że zadania uczniowie powinni wykonywać w ustalonej kolejności!
3. Warto wspomnieć, że misie Haribo z zadania nr 3 nie są do jedzenia :D (niestety jedna grupa mi zjadła ! )
Świetny pomysł!
OdpowiedzUsuńGratuluję kreatywności i wytrwałości.
:) Chętnie wykorzystam pomysł!
Bajka!!! Jestem pod wrażeniem!!!
OdpowiedzUsuńRewelacja! Muszę wypróbować!
OdpowiedzUsuńŚwietne. Wypróbuję na powtórzeniu wiadomości. Dziękuję 🤗
OdpowiedzUsuńJestes nieziemsko kreatywna! Od dzisiaj moja idolka ☺️
OdpowiedzUsuńMiód na me serce! Dzìęki!
OdpowiedzUsuńSuper pomysł! Chętnie skorzystam. Od dawna chciałam zrobić Pokój Zagadek z moimi uczniami. Dzięki Tobie to się uda!
OdpowiedzUsuńRewelacja :-)!! gratuluję
OdpowiedzUsuńBrawo!! Nareszcie coś innego. Lubię tak. Męczy mnie rutyna, wykorzystam na pewno::))
OdpowiedzUsuńMetresa
Super pomysł. Wykorzystam.:))
OdpowiedzUsuńDzięki wielkie za podzielenie się pomysłem!!!
OdpowiedzUsuńRewelacja:) Dzięki za udostępnienie materiałów :)
OdpowiedzUsuńŚwietne rozwiązanie. Z pewnoscią wiele osób z tego skorzysta. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńhttp://www.tlumaczymydlabiznesu.com/